کادایف

استفاده هوش مصنوعی از تحلیل صدا برای تشخیص دیابت

استفاده هوش مصنوعی از تحلیل صدا برای تشخیص دیابت

کادایف: تحقیقات جدیدی که مقرر است در نشست امسال انجمن مطالعه دیابت اروپا (EASD) در ایام 9 تا 13 سپتامبر در مادرید ارائه شود، پتانسیل استفاده از تحلیل صدا برای شناسایی موارد مبتلاشدن به دیابت نوع 2 را مورد تاکید قرار داده است.


به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «نیوز مدیکال»، این مطالعه به طور متوسط از ۲۵ ثانیه صدای افراد در کنار داده های پایه سلامتی مانند سن، جنس، شاخص توده بدنی و وضعیت فشار خون برای ساخت یک مدل هوش مصنوعی بهره برده که قادر می باشد تشخیص بدهد آیا یک فرد دچار دیابت نوع ۲ است یا نه. این مدل هوش مصنوعی در ۶۶ درصد موارد در زنان و ۷۱ درصد موارد در مردان این مساله را به درستی تشخیص داده است.
این درحالی است که روش های فعلی برای غربالگری دیابت نوع ۲ مستلزم صرف زمان بسیار و همین طور کارهای زیادی در لابراتوار هستند و هزینه زیادی دارند. ترکیب هوش مصنوعی با فناوری صدا این پتانسیل را دارد که با از میان برداشتن این موانع، آزمایش برای تشخیص دیابت نوع ۲ را بیشتر در دسترس قرار دهد.
حدود نیمی از بزرگسالان دچار دیابت (در حدود ۲۴۰ میلیون نفر در سطح جهان) از این بیماری خود ناآگاه هستند برای اینکه این بیماری می تواند با نشانه های عمومی یا بدون نشانه باشد. حدود ۹۰ درصد از این افراد دچار دیابت نوع ۲ هستند اما تشخیص و درمان سریع می تواند از بروز تبعات جدی پیشگیری کند. کاهش مواد دیابت بدون تشخیص باقی مانده در جهان یکی از چالش های سلامتی عمومی است.




این مطالعه با هدف ساخت و ارزیابی عملکرد یک الگوریتم هوش مصنوعی مبنی بر صدا برای تشخیص ابتلای افراد به دیابت نوع ۲ انجام شده است. پژوهشگران از یک جمعیت ۶۰۷ نفری (با تشخیص مبتلاشدن و غیر دچار دیابت نوع ۲) خواستند که نمونه ای از صدای ضبط شده خودرا درحال خواندن چند جمله ارائه شده بطور مستقیم از گوشی هوشمند یا لپ تاپ خود ارائه بدهند.
هم زنان و هم مردان دچار دیابت نوع ۲ در محدوده سنی بالاتر و با چاقی بیشتر بودند. از میان ۶۰۷ صدای ضبط شده، الگوریتم هوش مصنوعی، خاصیت های مختلف صدا را تحلیل کرد تا بتواند تفاوت بین صدای افراد دچار دیابت و افراد غیر مبتلا را شناسایی کند و این کار با دو تکنیک پیشرفته انجام شد. عملکرد بهترین مدلهای شناسایی شده با چندین فاکتور خطر دیگر دیابت همچون سن، شاخص توده بدنی و فشار خون ترکیب شد.
الگوریتم مبنی بر صدا ظرفیت کلی خوبی برای پیش بینی مبتلاشدن به دیابت نشان داد بطوریکه ۷۱ درصد ابتلای مردان و ۶۶ درصد ابتلای زنان را به درستی شناسایی کرد. این مدل هوش مصنوعی در مورد زنان بالاتر از ۶۰ سال و افراد دارای فشار خون عملکرد بهتری هم نشان داد.
دکتر «گای فاگرازی» از موسسه سلامتی لوکزامبورگ و از مولفان این مطالعه اظهار داشت: هر چند یافته های ما امیدوارکننده هستند اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است قبل از آنکه بتوانیم این رویکرد را به عنوان یک راهبرد درجه اول برای غربالگری دیابت مورد استفاده قرار دهیم و تعداد افراد دچار دیابت تشخیص داده نشده را کاهش دهیم.



منبع:

1403/06/22
15:08:19
5.0 / 5
58
تگهای خبر: آموزش , بیماری , چاقی , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
لینک دوستان كادایف
کادایف kadaif

کادایف kadaif