کادایف

اطلاعات دارویی و سموم را از کجا دریافت کنیم؟

اطلاعات دارویی و سموم را از کجا دریافت کنیم؟

به گزارش کادایف، سرپرست گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو اظهار داشت: هموطنان می توانند اطلاعات دارویی و مسمومیت ناشی از دارو، مواد شیمیایی، گازهای سمی و غیره را از راه شماره تلفن ۱۹۰ دریافت نمایند.


به گزارش کادایف به نقل از خبرگزاری ایرنا از سازمان غذا و دارو، راضیه کشاورز ملکی ضمن اشاره به این که کارشناسان مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم از میان داروسازان و پزشکان عمومی و متخصص بعد از طی دوره های آموزشی انتخاب می شوند، اظهار داشت: در این مراکز به سوالات راجع به موضوع هایی از قبیل موارد مصرف و عوارض ناخواسته ناشی از دارو، مصرف داروها در دوران حاملگی و شیردهی، مقدار مصرف - احتیاط و منع مصرف داروها، تداخلات اثر داروها با یکدیگر و با مواد خوراکی و نتایج آزمایشگاهی موارد ذیل به شکل تلفنی پاسخ داده می شود.
او همینطور اطلاعات سم شناسی و مسمومیت ها، اقدامات اولیه در برخورد مسمومیت های ناشی از دارو، مواد شیمیایی، شوینده های خانگی، گازهای سمی، گزش حیوانات سمی، گیاهان سمی، مواد مخدر و محرک، موادنفتی، فلزات سنگین، سموم دفع آفات، اطلاعات تخصصی در زمینه مسمومیت های گروهی، مسمومیت های شغلی و آلودگی های محیط با سموم را همچون موضوع هایی عنوان نمود که در مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم به انها پاسخ داده می شود.
کشاورز ملکی، با معرفی شماره ۱۹۰ (داخلی ۲-۳) از مخاطبان خواست اطلاعات مورد نیاز خویش را روزانه از ساعت ۸ الی ۲۰ از کارشناسان این مراکز دریافت نمایند.




به گزارش کادایف به نقل از خبرگزاری ایرنا، بر مبنای مطالعات انجام شده در قسمت مراقبت های ویژه، بیمار هفت قلم دارو در یک روز مصرف می کنند و ۸۰ درصد مسمومیت کودکانی که به بیمارستان مفید رجوع می کنند به علت استفاده داروهای سهوی مانند متادون بوده است.
مسمومیت های دارویی سومین علت خطاهای پزشکی و ۱۰ علت اصلی مرگ و میر در کشورهای درحال توسعه به حساب می آید. با افزایش سن شانس استفاده همزمان چند دارو بالا می رود، اگر بیماری چهار دارو مصرف کند با اضافه شدن داروی پنجم میزان بروز تداخلات دارویی ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.
تداخلات دارویی علت عمده بستری شدن افراد در بیمارستان است و زمان بستری در مراکز درمانی را زیاد می کند.


1403/07/02
14:49:14
5.0 / 5
169
تگهای خبر: آلودگی , آموزش , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
کادایف kadaif

کادایف kadaif