کادایف
رئیس انجمن نفرولوژی ایران:

حدود 80 هزار نفر در کشور بیمار پیوندی و دیالیزی هستند

حدود 80 هزار نفر در کشور بیمار پیوندی و دیالیزی هستند

به گزارش کادایف، رییس انجمن نفرولوژی ایران با اعلان اینکه اکنون حدود 80 هزار نفر در کشور بیمار پیوندی و دیالیزی هستند، اظهار داشت: در مورد نارسایی مزمن کلیه یعنی این که این عضو مهم بدن کم کار شده باشد اما به مرحله دیالیز و پیوند نرسیده باشد، آمار دقیقی وجود ندارد.


دکتر شهرزاد عصاره، روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری کنگره ملی "مراقبت های ویژه و نفرولوژی ایران در زنجان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: بیماریهای کلیه یا نارسایی مزمن کلیه ۱۰ درصد جمعیت جهان را به خود گرفتار می کند که با افزایش سن جمعیت، این آمار درحال افزایش است.
وی با اعلان اینکه با افزایش سن، مبتلاشدن به نارسایی کلیه نیز بیشتر می شود، افزود: در کنگره ملی زنجان به موضوع نارسایی حاد کلیه اشاره می شود و درباره ی آن تبادل نظر صورت می گیرد.
عصاره با اعلان اینکه نارسایی حاد کلیه شامل افرادی است که قبل از این کلیه سالم داشته اند اما بر اثر عوامل سمی، افت فشار خون، شوک و مشکلات قلبی و کبدی، این عضو مهم بدنشان گرفتار لطمه شده است، اضافه کرد: اقدام مهم برای این نوع مبتلایان، انجام اقدامات درمانی مناسب می باشد تا در آینده به نارسایی مزمن کلیه، دیالیز یا حتی پیوند کلیه مبتلا نشوند.
وی با اعلان اینکه بنا بر تحقیقات، میزان نارسایی مزمن کلیه در بعضی مناطق کشور خصوصاً استانهای شمالی حدود ۱۷ درصد گزارش شده است، اظهار داشت: این آمار در مقایسه با میانگین جهانی ۱۰ درصد بالاتر است.
عصاره با تأکید بر این که زنگ خطر شیوع و بروز بیماری کلیه در کشور به صدا در آمده است، اضافه کرد: اکنون با شناخت، دانش و افزایش آگاهی ها تشخیص ها در مقایسه با گذشته به سرعت ممکن شده است.
وی با اعلان اینکه انجمن بین المللی نفرولوژی زنگ خطر شیوع نارسایی کلیه را اعلام نموده است، گفت: این انجمن، نامه هایی به کشورها همچون ایران ارسال کرده تا با بیان آن به دولتمردان لزوم بیماریابی و پیش گیری از بیماریها را یادآوری کرده و دراین زمینه برنامه هایی را در سطح کشور اجرا کنند.
لزوم بیماری یابی نارسایی کلیه در کشور
رییس انجمن نفرولوژی ایران اظهار داشت: با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، انجمن های متولی و نفرولوژی ایران می توان بیماریابی نارسایی کلیه در کشور را انجام داد تا از گسترش بیشتر آن جلوگیری شود.
عصاره به لزوم مراجعه به هنگام مبتلایان اشاره نمود و اضافه کرد: متاسفانه در بیشتر مواقع نارسایی مزمن کلیه علائمی ندارد و فقط با انجام آزمایش این مهم مشخص می شود.
وی با تأکید بر این که خیلی از بیماران بعد از مشاهده نتیجه آزمایش بر اساس وجود نارسایی کلیه شوکه می شوند، اظهار داشت: این مساله جای تاسف دارد و بر این اساس سفارش می شود عموم مردم سالانه آزمایش انجام دهند.
این فوق متخصص با اعلان اینکه کنترل فشار خون و دیابت، مصرف نکردن داروهای مسکن که لطمه جدی را به کلیه وارد میکند از فاکتورهای مهم در بروز نارسایی کلیه است، اظهار داشت: متاسفانه فروش و مصرف فراوان انوع مسکن ها نگران کننده است چونکه کارکرد کلیه را گرفتار مشکل می کند.
وی، مصرف بی رویه داروهایی گیاهی را نیز از دیگر علل بروز این مساله مهم عنوان نمود و اظهار داشت: مصرف مواد مخدر، مواد نیروزا و پودرهای مورد استفاده در باشگاه های بدنسازی نیز از دیگر عوامل خطر جدی بروز است.

رئیس انجمن نفرولوژی ایران با اعلان اینکه زنان در مقایسه با مردان بیشتر به نارسایی مزمن کلیه مبتلا می شوند، اظهار داشت: این گروه جنسیتی به سبب بافت کوچک کلیه در معرض مبتلاشدن قرار دارند.
وی با اعلان اینکه برای پیشیگری از مبتلاشدن به بیماری و نارسایی کلیه از دوران کودکی باید چکاب دوره ای صورت گیرد، افزود: این اقدام مهم می تواند در هر مقطع سنی انجام گیرد که با آزمایش های ساده می توان سلامتی این عضو مهم بدن را تا سال ها تضمین نمود.
این فوق متخصص با اعلان اینکه با افزایش سن در جامعه و امید به زندگی، به تدریج نارسایی کلیه خصوصاً در افراد مسن بیشتر می شود، افزود: بافت کلیه همانند سایر اندام بدن و در سن بالا گرفتار مشکل می شود و نارسایی به وجود می آید.
وی اشاره کرد: در مجموع شایع ترین عامل نارسایی کلیه فشار خون و دیگر عوامل است و نکته مهم این که متاسفانه درباب بیماریهای کلیه در مقایسه با دیگر حوزه ها آنگونه که باید و شاید اطلاع رسانی صورت نمی گیرد که از مظلومیت آن حکایت دارد.




منبع:

1403/07/18
13:59:02
5.0 / 5
88
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
کادایف kadaif

کادایف kadaif